Stijgende Energieprijzen 2021

UPDATE PER 1 JUNI 2022
Inmiddels is de energiecrisis van december 2021 voor Groenpand achter de rug. We willen onze klanten heel hartelijk danken voor hun steun en flexibiliteit, zonder hen was dit niet mogelijk geweest. Als er een strenge winter aan zou komen of de prijzen zouden opnieuw ineens fluctueren, dan kunnen we dit nu als bedrijf het hoofd bieden, waardoor we jou als klant gewoon kunnen blijven helpen. Natuurlijk blijven extreme omstandigheden, zoals de huidige oorlog in Oekraïne, niet te voorspellen en erg lastig op te anticiperen, maar tot nu toe doorstaan wij en onze partners dit heel goed.


Onrust op de energiemarkt – stijgende prijzen en omvallende energieleveranciers

Ben je klant bij Groenpand Energie of LEON Zeewolde? En vraag je je af wat de stijgende energieprijzen en de recente faillissementen van andere energieleveranciers voor gevolgen hebben voor jou? Of heb je een brief, mail of belletje van ons gehad over dit onderwerp? Op deze pagina lees je er alles over!

Wil je meteen je contract wijzigen of eerst meer weten?

Meteen van vast naar flexibel gaan  Voordelen van een flexibel contract

Wat is er nou eigenlijk aan de hand?

Je hebt het waarschijnlijk al wel meegekregen: de prijzen voor gas en elektriciteit zijn de lucht in geschoten. Misschien heb je bijvoorbeeld deze koppen bij de NOS wel voorbij zien komen:

“Opnieuw sterke stijging gasprijs, nu al acht keer zo hoog als een jaar geleden”

- NOS, dinsdag 5 oktober 2021, nos.nl

“Eerste consumenten krijgen hoge energierekening; ‘Ik kon het niet geloven’“

- NOS, donderdag 7 oktober 2021, nos.nl

 

 

Stijgende energieprijzen

Op de meeste grote nieuwswebsites kan je inmiddels lezen wat er aan de hand is: er is nog nooit zo’n groot verschil geweest tussen vraag en aanbod van aardgas en daardoor stijgen de prijzen enorm. Omdat veel elektriciteit in Nederland wordt opgewekt door de verbranding van aardgas stijgen de prijzen van stroom ook. De oorzaken van de stijgende prijzen worden in dit filmpje van de NOS helder uitgelegd:

 
 


Op een rijtje:

  • Fabrieken die in coronatijd stil stonden en ineens weer volop draaien
  • Meer thuiszittende mensen in coronatijd waardoor de verwarming vaker aangaat
  • Groeiende welvaart in China en dus vraag naar gas
  • Geopolitiek van Poetin die gas (waarschijnlijk) achterhoudt
  • Steeds meer hernieuwbare energie in Nederland en de onvoorspelbaarheid en onregelmatige aanvoer daarvan
  • De verwachting van een koude winter en de strenge winter die achter ons ligt
  • Aardbevingen in Groningen en het verder dichtdraaien van de gaskraan in Nederland
  • Klimaatdoelstellingen en het sluiten van kolencentrales

Er is dus een hele waslijst aan factoren die een rol speelt, eigenlijk een soort perfecte storm die nu is ontstaan en die ongekende stijgingen van energieprijzen veroorzaakt.

Als je meer wilt lezen over dit onderwerp kan dat bijvoorbeeld in dit artikel: Blijven de energieprijzen voorlopig zo hoog? – NRC.


Energieleveranciers in de problemen

De stijgende energieprijzen hebben er inmiddels voor gezorgd dat tientallen Europese energieleveranciers in de problemen zijn gekomen. Eerder dit jaar gingen al meer dan 20 energieleveranciers uit het Verenigd Koninkrijk op de fles, de afgelopen twee maanden zijn er in Nederland ook al 6 faillissementen geweest. Bijna alle energieleveranciers maken op dit moment flinke verliezen.

Het probleem met vaste contracten

De redenen daarvoor zijn met name de vaste contracten die consumenten met energieleveranciers konden afsluiten. Daarmee kon je je tarief vastzetten. Een jaar geleden lag de prijs van gas bijvoorbeeld op 20 cent per kubieke meter gas. Nu is dat meer dan een euro (beide zijn ruwe energieprijzen, daar komen nog belastingen en dergelijke bovenop). Als een energieleverancier een jaar geleden een vast contract met je heeft afgesloten voor 20 cent en toen niet meteen die energie heeft ingekocht, dan moet die leverancier nu gas inkopen tegen 100 cent per kuub. Dat betekent dat de leverancier 80 cent per kuub gas verliest maakt. Per dag verstook jij momenteel misschien wel 10 kuub gas. Daarnaast gebruik je misschien nog 20 kilowatturen stroom waar de leverancier per stuk ook 20 cent op bijlegt. Dan maakt die energieleverancier dus dagelijks 12 euro verlies op 1 huishouden. Neem als voorbeeld een hele kleine energieleverancier met duizend klanten. Dan loopt er 12.000 euro per dag uit aan verliezen. En bedenk dan dat de meeste energieleveranciers veel groter zijn dat dit. De echte rekensom is trouwens vele malen complexer, maar het geeft je een beeld van het tempo waarin energieleveranciers nu verlies lijden. Wat je daar ook van vindt: dat heeft helaas voor de meeste partijen, dus ook voor consumenten, vervelende gevolgen.

Het probleem met flexibele contracten

Dan zijn er ook nog de variabele contracten met flexibele tarieven. Daar wordt geen verlies op geleden, maar er moet wel heel veel geld voorgeschoten worden. Het voorschot dat mensen iedere maand betalen is meestal nog gebaseerd op oude tarieven, van een jaar geleden. Dat betekent dat de energieleverancier nu die 12 euro per dag per huishouden niet als extra kosten heeft, maar wel dat geld moet voorschieten. De leverancier krijgt dat geld bij het opmaken van de jaarafrekening pas weer terug van de klant. Als je als hele kleine energieleverancier 12.000 euro per dag moet voorschieten, dan heb je alsnog een hele grote uitdaging.

Welke energieleveranciers worden geraakt?

Welke energieleveranciers op dit moment financieel gezond zijn en welke niet is voor het grote publiek niet duidelijk, maar de meesten zullen op dit moment verliezen lijden of moeite hebben om voldoende geld voor te schieten. Dat zijn de belangrijkste redenen dat er de afgelopen tijd een aantal Nederlandse energieleveranciers failliet gingen, waaronder FENOR (36.000 klanten), Welkom Energie (90.000 klanten) en SEPA Green (20.000 klanten), maar ook Anode Energie (14.000 klanten), die weer een beetje een vreemde eend in de bijt is omdat zij inkooppartner was voor veel andere partijen. Daarover hieronder meer.

Anode Energie

Veel energieleveranciers kopen niet zelf energie in, maar richten zich met name op de verkoop en klantenservice. Dat ze zelf niet inkopen klinkt misschien gek, maar die leveranciers werken via een inkooporganisatie (een collectief) die massaal energie inkoopt voor een aantal energieleveranciers. Dat brengt voordelen met zich mee, want die inkooporganisatie kan specialisten inhuren die zich de hele dag buigen over de energiemarkt, de prijzen en ontwikkelingen en de risico’s daarvan. Daardoor kunnen die specialisten heel nauwkeurige voorspellingen doen over hoeveel energie er benodigd is (per kwartier!) en daarmee heel degelijk inkopen, zodat iedereen de juiste hoeveelheid energie krijgt.

Op vrijdag 3 december heeft het bedrijf Anode Energie faillissement aangevraagd. Anode was zelf energieleverancier, maar trad ook op als inkooppartner voor een aantal (kleinere) energieleveranciers. Daaronder was ook SEPA Green die een week later eveneens over de kop ging. De andere energieleveranciers die hun inkoop van energie via Anode lieten lopen kwamen direct ook in de problemen. Groenpand Energie is één van die inkopende energieleveranciers geweest en is daarmee ook direct voor een enorme uitdaging komen te staan. We zagen ons geconfronteerd met twee grote uitdagingen:

  1. Een nieuwe inkooppartner vinden
  1. De inkoop onder alle vaste contracten viel ineens weg waardoor we tegen de dagwaarde stroom en gas moeten inkopen

Hieronder lees je meer over de problemen die bij ons zijn ontstaan en hoe we daarmee omgaan.


Groenpand Energie

Gelukkig hebben wij van Groenpand Energie binnen een paar dagen na het failliet van Anode goede en heldere afspraken kunnen maken met een andere inkooporganisatie die bovendien financieel stabiel is. Toch ontstond er ook direct een groot probleem. Veel van onze risico’s waren door ons als het ware afgekocht bij Anode Energie, wij hadden onze inkoop van energie al voor maanden vooruit ingekocht en geprognotiseerd. Die afspraken en die zekerheid waren we in één klap kwijt met het faillissement van Anode. Het is fijn dat we een nieuwe partner hebben (DVEP), maar daarmee hebben we nog niet onze zekerheid en ons geld terug. Beide zijn met het faillissement van Anode (deels) verdwenen. De curator zal nog wel een paar maanden nodig hebben om de schade volledig uit te rekenen, maar daar kunnen we natuurlijk niet op wachten. Als Groenpand Energie hebben we inmiddels een aantal flink hectische weken achter de rug, maar we hebben een duidelijk en toekomstbestendig plan waarmee we deze energiecrisis kunnen overleven en er sterker uit kunnen komen, samen met onze klanten.

Dat plan is in essentie dat we onze bestaande klanten om hulp vragen, we denken dat dat de enige weg hieruit is en als wij doorkunnen is dat het beste voor alle partijen, voor jou, voor ons en voor alle andere klanten. Bij ons plan hoort ook dat we voorlopig alleen contracten met flexibele tarieven aanbieden en dat die tarieven zo actueel mogelijk moeten zijn. Daarnaast willen we ons -nog meer dan voorheen- primair richten op mensen helpen met energie te besparen, dat is en blijft de beste manier om substantieel en permanent op je energierekening te besparen. Daarom bieden we al onze klanten ook een gratis energie snelscan aan en korting op onze bespaardiensten, zoals de installatie van zonnepanelen of het aanbrengen van vloerisolatie. We hopen hiermee een toekomstbestendig bedrijf neer te zetten, maar we willen er niet omheen draaien: we zijn nog niet uit de gevarenzone. Als onvoldoende klanten meegaan in ons nieuwe model, dan redden we het niet. Iedereen moet meedoen. Niet iedereen beseft het, maar een gedwongen einde voor Groenpand Energie is voor alle kanten ongunstig: het kan zijn dat je als energiegebruiker dan gedwongen wordt naar een andere partij over te stappen waar de tarieven nog hoger zijn of waar je helemaal geen klant wilt zijn, zoals recent gebeurde toen de klanten van het failliette Welkom Energie gedwongen over moesten naar Eneco en daar direct de hoofdprijs moesten betalen.

Wij van Groenpand Energie willen juist vooruit en voorkomen dat dergelijke nare dingen gebeuren. Maar we hebben daar wel de hulp bij nodig van al onze klanten. Hieronder lees je welke verandering dat voor jou met zich meebrengt.


Klanten van Groenpand Energie met vaste prijzen

Als je het bovenstaande hebt gelezen ben je misschien zelf al tot de conclusie gekomen: we kunnen de vaste contracten met onze klanten niet langer gestand doen nu onze inkooppartner waar we dit hadden afgedekt is weggevallen. Daarom vragen we iedereen met een vast tarief om dit vrijwillig om te zetten in een flexibel tarief. Willen we dat dit voor iedereen eerlijk is, dan moet ook iedereen meedoen. De afgelopen dagen hebben we al honderden mensen hierover gesproken en gelukkig is bijna iedereen bereid om de switch te maken. Het goede nieuws is dat de tarieven in het voorjaar waarschijnlijk weer gaan dalen. Daarnaast bieden we iedereen met een flexibel contract een persoonlijk energiebespaaradvies aan en honderden euro’s korting op onze bespaardiensten. Kijk voor meer informatie over de voordelen op groenpand.nl/ehbe. Verder kunnen we alleen maar hopen dat er geen elfstedentocht komt dit jaar. Immers: hoe warmer de winter, hoe minder gas je hoeft te verstoken.

Meteen van vast naar flexibel gaan

Klanten van Groenpand Energie met flexibele tarieven

Als je al op een flexibel tarief zit bij ons, dan zit je eigenlijk al goed. Gelukkig is dit de grote meerderheid van onze klanten. Er is alleen een probleem dat ongerelateerd is aan het omvallen van Anode, maar wel aan de sterk stijgende gasprijzen. Één keer per jaar wordt je voorschotbedrag bepaalt en wel in januari op het moment dat we de jaarafrekening opmaken. Je voorschotbedrag berekenen we dan als volgt:

Rekenvoorbeeld

Gemiddeld verbruik per jaar x huidig tarief (ruwe prijs + netbeheer + belastingen) + vastrecht / 12 maanden = maandelijks voorschotbedrag

Stel jij gebruikt per jaar 3000 kWh stroom en 1200 m3 gas. Gebaseerd op de tarieven van januari 2021 zou je dan een voorschotbedrag hebben van ongeveer 116,02 euro. Reken maar mee:

(3000kWh x 0,25 euro + 101,64 vastrecht per jaar 461 euro heffingskorting / 12 maanden) + ((1200 m3 x 0,75 euro) + 101,64 vastrecht per jaar / 12 maanden)= 116,02 euro per maand.

Als je diezelfde rekensom nog een keer invult met de tarieven van december 2021, dat wil zeggen 0,45 euro per kWh stroom en 1,70 euro per m3 gas (op het moment van schrijven) dan kom je uit op een voorschotbedrag van 261 euro per maand.


Voor een gemiddelde maand en een gemiddelde klant moeten we nu dus al 150 euro per adres voorschieten. Maar het zijn momenteel geen gemiddelde maanden, want het is winter. En wanneer stook je het meeste gas? Precies, in de winter. Je gas en elektriciteitsverbruik zijn in de winter vaak ten minste 2 keer zo hoog als in de zomer. Dus momenteel moeten we voor sommige adressen meer dan 400 euro per maand voorschieten. Hopelijk begrijp je nu waarom het zo dringend is dat we nu de voorschotbedragen verhogen door een nieuw prijspeil te nemen. Niet meer januari 2021, maar december 2021, de reële prijzen van nu.

Het goede nieuws is dat de tarieven in het voorjaar waarschijnlijk weer gaan dalen. Daarnaast bieden we iedereen met een flexibel contract een persoonlijk energiebespaaradvies aan en honderden euro’s korting op onze bespaardiensten. Kijk voor meer informatie over de voordelen op onze actiepagina via de knop hieronder. Verder kunnen we alleen maar hopen dat er geen elfstedentocht komt dit jaar. Immers: hoe warmer de winter, hoe minder gas je hoeft te verstoken.

Meer weten over de voordelen van flexibel

Veelgestelde vragen


Wanneer ben ik aan de beurt voor een hybride warmtepomp?