Mijn SolarEdge omvormer doet het niet, wat nu?
Het meest waarschijnlijk is dat de internetverbinding van je omvormer (tijdelijk) weggevallen is. Wees gerust, in dat geval blijft de omvormer gewoon werken, maar zie je de opwek niet terug in je app. Je kunt dit controleren door je meter in de gaten te houden op een zonnige dag. Om de verbinding te herstellen of uit te sluiten dat er iets anders aan de hand is volg je onderstaande stappen.
Wat kan er aan de hand zijn?
- Er is een update van de modem of router door de fabrikant geweest.
- Er is een nieuw modem geïnstalleerd.
- Een kabel of stekker zit niet meer goed aangesloten.
- De verbinding met de powerline adapters is weggevallen.
- De omvormer is om een andere reden uitgevallen.
Wat kan ik zelf proberen?
Controleer eerst het volgende:
- Staat de groep van de zonnepanelen in de meterkast aan?
- Staat de zwarte schakelaar onder de omvormer op 1?
- Zitten alle stekkers van het internet in de router/modem of powerline adapters?
- Mocht je powerline adapters hebben, zitten deze rechtstreeks in een wandcontactdoos (niet in een stekkerdoos of verlengsnoer)?
- Hoeveel lampjes branden er op de powerline adapters (bij verbinding branden er 3)?
- Branden er lampjes op de omvormer?
- Reset de router/modem. Meestal zit er een resetknop op de router/modem, maar je kunt deze ook even uit het stopcontact halen en er weer terug in doen.
- Reset de powerline adapaters (indien je die hebt). Powerline adapters zijn de twee witte kastjes die het internetsignaal via het stroomnetwerk door je huis sturen.
- Begin bij de powerlink adapter die verbonden is met de modem/router en doe daarna binnen twee minuten hetzelfde bij de powerlink die verbonden is met de omvormer.
- Houd de knop onderop de powerlink adapter ongeveer 7 seconden ingedrukt totdat alle drie de lampjes gaan knipperen.
- De powerlink adapters zullen dan opnieuw verbinding met elkaar zoeken.
- Herstel de wifi-verbinding. Hoe je dat doet zie je in dit filmpje. Let hierbij op dat SolarEdge alleen werkt op een 2.4 GHz verbinding, wanneer je daarnaast ook 5 GHz verbinding hebt moet je deze misschien tijdelijk even uitschakelen.
- Controleer de status van de omvormer. Volg hiervoor de instructies in dit filmpje. Wanneer het tweede vinkje niet op groen staat moeten de volgende poorten worden opengezet in de router voor de omvormer: poort 22222, 22221 en 80. Raadpleeg hiervoor de documentatie van je router.
Geen succes met bovenstaande oplossingen?
Wanneer de problemen aanhouden, vul je het serviceformulier in en stuur je ons foto's of video's van:
- Display van de omvormer. Druk eenmaal kort op ofwel de groene knop aan de onderkant van de omvormer, ofwel op de "OK"-knop voorop de omvormer om display aan te krijgen. Maak een foto van het eerste schermpje.
- Als je meermaals op deze knop drukt krijg je een schermpje met ééntjes en nulletjes erin. Ook daarvan ontvangen we graag een foto.
- Bij een omvormer zonder display, een foto van de ledlampjes onderop de omvormer.
- Bij een omvormer zonder display, een screenshot van de verbindingstest.
- De omvormer van een afstandje, zodat we kunnen zien hoe de kabel is aangesloten.
- Indien van toepassing, de powerline adapter die zich bij de omvormer bevindt en de powerline adapter in de buurt van de modem, beide ingeplugd in een stopcontact.
- De meterkast van een afstand.
- De router of modem (in de meterkast), zodat we kunnen zien hoe de kabel is aangesloten.
We helpen je dan op afstand verder of komen langs om je storing te verhelpen wanneer dat nodig blijkt.