📅 Bekijk onze aankomende evenementen en webinars >

'Gratis' laden met een slimme laadpaal en zonnepanelen

Met een slimme laadpaal en zonnepanelen laad jij je elektrische auto op met je eigen zonnestroom. Dat is niet alleen lekker voordelig voor jouw energierekening, maar ook heel fijn voor het milieu. Rijden op je eigen lokale zonnestroom heeft namelijk de allerlaagste CO₂-impact, nóg lager dan groene netstroom.  
Wil jij je auto opladen met zonnepanelen? In deze blog geven we je alle praktische info: van de werking van een slimme laadpaal en bijhorende software, tot het installatieproces en een voorbeeld van onze klant.

Snel naar:

  1. Wat is een slimme laadpaal?
  2. Een slimme laadpaal in de praktijk
  3. Hoe verloopt de installatie?
  4. Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om je auto te laden?
  5. Veelgestelde vragen

Geschreven door


Douwe Bijlsma

Zonnepaneel en laadpaal specialist bij Groenpand.
Douwe heeft ruim twintig jaar ervaring als elektricien, o.a. in het plaatsen van zonnepanelen, omvormers, kabeltrajecten en laadpalen.

1. Wat is een slimme laadpaal? 

En hoe werkt ie?

Een slimme laadpaal heeft zijn naam niet voor niets. In tegenstelling tot een 'domme' laadpaal die je auto oplaadt zodra je hem aansluit, houdt een slimme laadpaal rekening met je stroomverbruik in huis. Via een speciale module in je meterkast weet je laadpaal wanneer je veel elektrische apparaten tegelijkertijd gebruikt. Hij zal de laadsnelheid dan tijdelijk drukken tot na het piekmoment en zorgt zo voor een optimale stroomverdeling. Dit noemt men 'load balancing'

Een slimme laadpaal is ook aangesloten op het internet. Zo kan jij via een app zien hoeveel stroom je auto nodig heeft, wat je verbruik is in huis en hoeveel energie je zonnepanelen opwekken. Bovendien kies je via de app of je heel snel wil opladen met (deels)
netstroom of maximaal gebruik wil maken van eigen zonnestroom. Opladen met (deels) netstroom kan soms ook nodig zijn als de zon te weinig schijnt. Je kan een slimme laadpaal ook zonder zonnepanelen gebruiken, maar dan profiteer je natuurlijk niet van je eigen groene stroom.


Vergelijking slimme versus domme laadpaal

Slimme laadpaal


Kiezen uit verschillende laadstanden voor sneller of efficiënter laden
Optimale stroomverdeling in huis dankzij load balancing
Beheer van en inzicht in laadsessies, stroomverbruik en status van accu via gebruiksvriendelijke app

Domme laadpaal


Laadt op vol vermogen vanaf je hem aansluit
Houdt geen rekening met het stroomverbruik in huis
Niet gekoppeld aan het internet, geen app, geen inzichten

2. Een slimme laadpaal in de praktijk

De onderstaande 2 plaatjes komen van Groenpand klant Ruth uit Aalsmeer. Zij heeft zonnepanelen en een slimme laadpaal. Ze heeft ook een Homewizard  gekoppeld aan de omvormer. Hierdoor kan ze op elk moment de opwek ( groen) en verbruik van zonnestroom ( blauw) en netstroom ( paars) bekijken.

In dit eerste plaatje kiest Ruth voor de instelling opladen met 'net+zonne-energie'. De laadpaal laadt dan op volle kracht vanaf je hem inplugt. De auto zal lekker snel vol zijn, maar verbruikt wel heel wat extra stroom van het net.


In het tweede plaatje kiest Ruth de instelling 'Alleen overschot'. De omvormer kijkt wanneer de zonnepanelen meer dan 6A terugleveren en gaat dan de auto pas laden. Dit gaat trager, maar ze laadt wel volledig op eigen gratis zonnestroom.  

Ruth noemt het een slimme oplossing. 

"Dankzij de Homewizard app kan ik goed zien wat mijn actuele energieverbruik is. Ik ben nu bewuster bezig met wanneer ik de auto oplaad. Ik kan kiezen of ik gewoon stroom van het net wil gebruiken, of vooral zonnestroom van mijn zonnepanelen. Dan stel ik de app van mijn laadpaal in op beperkt netgebruik."

Ruth rijdt in een Kia Niro en heeft 16 zonnepanelen op het dak liggen. De panelen wekken jaarlijks 2.200 kWh meer op dan ze gebruikt in huis. "Deze stroom kan ik nu dus gebruiken om de auto mee op te laden. Als je zonnepanelen hebt is de slimme laadpaal een super goede optie. Ik kan autorijden op mijn eigen overtollige zonnestroom!"

Lees het hele klantverhaal


3. Hoe verloopt de installatie?

 Stap 1: Advies

Onze adviseurs helpen je op afstand bij het kiezen van de juiste laadpaal. Dit doen we op basis van foto’s van je meterkast en de plek waar je je auto parkeert. Het is belangrijk dat er voldoende ruimte is in de meterkast voor een extra groep en de laadpaalmodule. Indien je later ook zonnepanelen en/of een warmtepomp wilt plaatsen, raden we je aan om je meterkast te laten ombouwen naar 3-fase. Dit kun je aanvragen bij je netwerkbeheerder.   

Ga je akkoord met ons advies en de offerte? Top, dan plannen we meteen een installatie in! 


 

 Stap 2: Installatie

Onze installateur komt bij je langs en bepaalt samen met jou de ideale locatie van de laadpaal. Die wil je natuurlijk zo dicht mogelijk bij je auto hebben. We kunnen de laadpaal zowel aan de gevel als op een losse paal monteren.

Na het bepalen van de locatie, gaan we van start met de installatie. We meten alles op en trekken een stroomkabel van de meterkast naar de laadpaal. Soms moet deze kabel door de kruipruimte, door de muur of ingegraven worden in de grond.
Vervolgens sluiten we de laadpaal aan op de bestaande meterkast. Zo weet de laadpaal of er binnenshuis stroom verbruikt wordt en kan hij de laadsnelheid hieraan aanpassen. Om dit mogelijk te maken plaatsen we een slimme laadpaalmodule in de meterkast en koppelen we deze aan de laadpaal.

 Stap 3: Activeren systeem en app

Tenslotte koppelen we je laadpaal aan het internet via het lokale wifi netwerk en/of via een ingebouwde simkaart. Zo kan je de laadpaal ook met een app bedienen. Je slimme laadpaal is nu helemaal klaar voor gebruik!  

 

4. Hoeveel zonnepanelen heb je nodig om je auto te laden?

Het aantal zonnepanelen dat je nodig hebt om je auto op te laden, hangt af van het gemiddeld verbruik van je auto. Laten we voor dit rekensommetje zonnepanelen van 390 Wattpiek nemen. Deze wekken gemiddeld 330 kWh op per paneel per jaar. 

 Rekenvoorbeeld

Stel dat je 15.000 kilometer per jaar rijdt in Hyundai Konda met een verbruik van 6,2 km/kWu. Dan heb je 8 zonnepanelen nodig om je auto met zonnestroom op te laden: (15.000/6,2)/330 = 7,3.

Rijd je 25.000 km per jaar in een Tesla Model S met een verbruik van 6,5 km/kWu. Dan heb je (25.000/6,5)/330 = 12 (11,7) zonnepanelen nodig.  

Wil je dit rekensommetje voor jouw auto maken? 

Op de website van EV Database  vind je het gemiddeld verbruik van alle elektrische auto’s in Nederland. 

Wil je je hybride auto opladen met zonnepanelen? 

Ook dat kan! Je hebt dan minder zonnepanelen nodig dan een volledig elektrische auto. Contacteer ons voor advies op maat.

5. Veelgestelde vragen over slimme laadpalen

groenpand adviseur Luca aan de keukentafel met zijn laptop en meetapparatuur

Klaar om te rijden op zonnestroom?

Ervaar zelf de voordelen van een slimme laadpaal in combinatie met zonnepanelen! Onze Groenpand adviseurs bespreken graag jouw specifieke situatie en wensen voor een systeem dat naadloos aansluit bij jouw behoeften. We verkennen samen de optimale configuratie voor je woning en auto, zodat je maximaal profiteert van je eigen opgewekte zonnestroom.

Vraag een slimme laadpaal offerte aan >


Wat is een flexibel energiecontract?